Det går en ekologisk och vegetarisk trend över världen och det är mycket positivt. Restauranger runt om i landet är tvungna att tillhandahålla allt fler gröna rätter på sina menyer. Renodlat vegetariska restauranger blir allt vanligare. Den här typen av restauranger har funnits under många år, men de har kämpat i motvind fram till alldeles nyligen då islossningen bröt loss på allvar. Det är svårt att sia om detta är en övergående trend eller en matkultur som är här för att stanna.

Kockar som är utbildade och kunniga inom grönt och vegetariskt efterfrågas allt oftare och det är framför allt de mer exklusiva restaurangerna som söker efter veg-kockar. Detta har resulterat i att det tillkommit fler utbildningar med inriktning på vegetarisk matlagning. Utbildningar för vegetarisk matlagning är fortfarande vanligast i folkhögskolemiljö och är en säker väg att gå för att vara garanterad arbete i framtiden. Det är stor brist på kockar nu över hela landet så det är ett framtidsyrke och är man då kunnig inom vegetarisk matlagning har man en gräddfil in i restaurangbranschen.

Detta är en positiv utveckling och det är bra rent samhällsekonomiskt att människor väljer att äta hälsosammare.Tyvärr är det inte alla som hänger på den här trenden mot en mer grön livsstil. De som kanske hade varit i störst behov av en hälsosammare livsstil och mer sund kosthållning är de som är minst mottagliga för en positiv livsstilsförändring och i regel tillhör den här gruppen av människor samhällets lägst utbildade grupper.

Att satsa på att utbilda människor i hälsofördelarna med vegetarisk mat kanske vore en bra ide, så som socialstyrelsen redan jobbat genom tiderna med sina “6-8 skivor bröd-kampanjer” och så vidare. Reklam inriktad på hälsosamma livsstilsval kanske borde lagstadgas så att den typen av reklam prioriteras före reklam på alkohol, chips, läsk och liknande. Då kanske man kan se en positiv livsstilsförändring hos alla samhällsgrupper och människor.